Friday 22 March 2013

Ulasan Kelas Asas Blog dan Penulisan

Teks: Sulatin Hananu binti Mohd Aris

Foto: Carian Google
Saya membuka lembaran akhbar Utusan Malaysia Mega Mode 14hb Februari 2013, terpandang saya satu bahagian yang begitu menarik perhatian saya. Inilah yang saya cari-cari. Masayu Ahmad, penulis buku Jana RM Dari Rumah. Hmmm... macam mana ye saya nak hubungi beliau? Lalu saya google Panduan Bekerja Di Rumah (WAHM, SAHM, SOHO) dan saya dapat menghubungi beliau melalui facebook. Memang dah lama sangat saya mencari guru yang boleh mengajar saya membuat blog ini, biarlah orang kata saya terlewat atau dah lambat tapi bagi saya 'better late than never'. Saya sanggup belajar macam budak tadika baru nak mengenal ABC, 123 dan sebagainya, yang penting perjalanan saya  untuk  mengetahui sedalam-dalamnya mengenai blog atau blogger ini akan tercapai, insyaALLAH. 



Foto: Carian Google
Setelah mendaftar sebagai pelajar Tutorial Asas Blog, saya dan kawan-kawan lain (juga telah mendaftar sebagai pelajar) diajar secara 'one to one' online melalui facebook bermula dari mencipta emel, membuat blog mengikut analisa yang telah diberikan. Saya bersyukur sangat-sangat kerana Pn Masayu Ahmad mengajar saya yang 'zero knowledge' mengenai blog ni dengan penuh kesabaran. Saya memang akan banyak bertanya itu dan ini kerana ingin mendapatkan 'output' yang bernas lagi kreatif. Setiap hari Pn Masayu akan memberikan tugasan mengikut bidang. minat dan kemahiran masing-masing. Pn Masayu memberitahu pada yang baru mahu melatih menulis, tulislah setiap hari untuk catatan harian. Jangan tinggalkan dan lihat perubahan sepanjang 44 hari. Idea akan mengalir lancar. Hendaklah sentiasa konsisten dalam bidang penulisan ini. Tulis dengan jiwa. Tulis dengan ikhlas. Begitulah nasihat beliau.

Saya amat-amat berharap saya dapat melahirkan blog yang padat dengan informasi yang berguna kepada trafik blogger. 
Foto: Carian Google

InsyaALLAH..






No comments:

Post a Comment