Saturday 9 March 2013

sawang oh sawang...


Teks: Sulatin Hananu binti Mohd Aris



Perkara ini sudah diberitahu oleh pekerja saya tiga minggu yg lalu kerana sudah ditegur oleh orang atasan tempat saya mencari rezqi, namun saya masih lagi tercari-cari bilakah waktu yang sesuai untuk memulakannya. Hmmm...dalam fikiran saya hanya suami saya shj yang boleh buat sebabnya...ermmm byk sebabnya dan salah satunya mmg kerja orang lelaki tapi bukan orang perempuan tak boleh buat cuma takut-takut jika berlaku sesuatu yg tidak diingini. Bincang punya bincang dengan suami yang sememangnya sibuk dgn urusan kerjanya, akhirnya dapat diputuskan bilakah waktu yang sesuai untuk dilaksanakan tugas ini.

Seminggu yg lepas saya sudah memaklumkan kepada pekerja saya untuk hadir bekerja hari ini Sabtu 09hb Mac 2013 untuk membersihkan sawang-sawang yang dok ada di atas nunnn 40 kaki tingginya. Sejak dari mendapat hinggalah dah sampainya ke penghujung kontrak Pencucian dan Pembersihan bangunan ni kami jarang sangat bekerja hari Sabtu, boleh dikira dengan jari.

Saya dan suami bangun seawal pagi kerana perlu sampai ke destinasi dan memulakan kerja-kerja pembersihan sawang sebelum matahari mencelah. Oh ya! Lupa pula mahu diberitahu, puteri comel kami pun mahu ikut serta, last minit plan. Apalagi, hendak menguruskan puteri ini akan memakan masa sedikit. Lantas saya menelefon pekerja untuk mengatakan saya sampai agak lewat sedikit dari perancangan. Setelah selesai semuanya barulah kami bertolak.

Setengah jam kemudian saya sampai ke tempat yang dituju. Pekerja-pekerja saya sememangnya sedang menunggu kedatangan kami. Lantas suami mengeluarkan barang-barang yang diperlukan untuk melaksanakan tugas pembersihan.





Selesai memunggah barang, saya terus memarkir van ditempat paking awam. Puteri saya begitu seronok mengikut sebabnya hari ini tak sekolah hehehe anak-anak yang masih ‘naive’. Operasi membersih sawang sudah bermula. Kasihan tengok suami yang sedang membuang sawang menggunakan ‘Industrial Wet n Dry Vacuum Cleaner’ terus terusan mendongak. Proses membuang sawang ni memakan masa selama 5 jam dari 8.30 pagi hingga 12.30 tengahari.






Akhirnya selesai juga tugasan membersih sawang hari ini. Jam ditangan sudah menunjukkan pukul 1 tengahari, puteri saya yang sedari awal sampailah nak habis kerja masih aktif ke sana ke sini tanpa menampakkan penatnya. Suami saya tak usah cakaplah, dengan penatnya dan peluh dan lapar hehehe. setelah memasukkan semula alatan yang telah digunakan tadi saya pun beredar dari situ.





Lebih kurang 40 minit kemudian kami sampai ke rumah. Puteri kami sememangnya sudah tidur setengah perjalanan tadi. Kesian penat jugak dia. Waktu Zohor baru sahaja masuk sewaktu kami sampai ke rumah. Saya membawa puteri saya masuk ke dalam bilik sementara suami pula mengeluarkan barangan pembersihan tadi untuk diletakkan ke tempat simpanan. Saya merehatkan diri seketika dan sudah memikirkan lepas shj solat Zohor saya mahu tidur. Suami saya pun begitu juga. Nampaknya lunch kami akan jadi ‘Hi-Tea’ hehehe.

Pukul 4 petang saya terjaga dan terus ke dapur untuk menyediakan ‘lunch’ kami yang di’post-pone’ ke petang. Setelah siap saya mengejutkan suami untuk makan bersama. Sedang kami menikmati makanan, puteri kami pun dah bangun dan terus meminta makanan. Selesai mengisi perut, mak memberitahu saudara mak sedang tenat dan teringin mak nak menziarahi. Lantas masuk sahaja waktu Asar kami bersolat dan bersiap untuk pergi menziarahi saudara yang sakit itu. Kami berada di rumah saudara mak itu selama 2 jam. Agak kritikal juga saya tengok keadaan Atok Shaari panggilannya. Moga ALLAH memberikan rahmatNYA.

Kami sampai ke rumah lebih kurang jam 7.20 petang dan tidak lama lagi azan Maghrib akan berkumandang. Saya pun membuat apa yang perlu dan patut dibuat didalam rumah. Dan disebabkan kesibukan hari ini saya dan ditambah pula ada katering esok hari saya merasakan otak, tenaga dan badan saya sudah digunakan sepenuhnya walaupun sudah mendapat rehat selepas Zohor tadi.

Saya akan tidur awal malam ini kerana esok sebelum Subuh saya perlu menolong emak untuk menyediakan kelengkapan katering untuk jamuan makan tengahari, Majlis Tahlil dan Doa Selamat seramai 50 orang. Menunya??? Hmmm gulai lemak cili api telur itu dicampur dengan kulit rambai. Ayam goreng berempah, daging masak kicap, sayur goreng campur tauhu dan air sirap. Amacammm??? Sodap tak?

Esok akan saya coretkan lagi untuk segmen katering...

Sekian, assalamualaikum wbt.

No comments:

Post a Comment